Vain tarpeeksi rohkea sanoo Kyllä!
Presidenttiehdokas Timo Soini on käyttänyt eduskunnassa niin vahvan puheenvuoron, että häntä on verrattu retorisilta lahjoiltaan itse Kuuban Fidel Castroon.Vertaus on osuva. Timo Soinin EU:n ulkopuolelle jättäytyvässä Suomessa ja Fidel Castron Kuubassa olisi varmasti paljon yhteistä: eristyneisyys, ulkomaankaupan tyssääminen ja isänmaallisuuskontrolli. Turistit menevät Kuubaan ihailemaan ikivanhoja amerikanrautoja, ja Suomeen tultaisiin katsomaan kadulla käyskenteleviä poroja. Erojakin on: Timo Soini puhui eduskunnassa parisenkymmentä minuuttia, mutta Fidel puhui usein tuntitolkulla.
Timo Soini on kehunut vuolaasti brittikonservatiivi David Cameronin vetäytymistä Euroopan kriisirahastosta. Cameron asettui koko konservatiivisella voimallaan Lontoon finanssikapitalismin tueksi.Suomessa ei ole havaittu, että saman liikkeen teki Soini asettumalla Cameronin tueksi. Voiko köyhän asialla enää vähemmän olla?
Suomessa käydään nyt turhan kiivasta keskustelua osallistumisesta EU:n pysyvään kriisirahastoon (EVM). Suomen eduskunnan perustuslakivaliokunnan kanta on kiistatta jumalansanaa: perustuslakia on noudetettava kaikissa käänteissä, mutta yhtä tärkeää Suomen vaikutusvallalle on, että Suomi on mukana nyt pelastamssa euroa ja Eurooppaa. Nämä kaksi asiaa on sovitettava yhteen. Pitää vain olla liikkeellä ja etsiä ratkaisuja, kuten Paavo Lipponen on sanonut. Vain tarpeeksi rohkea sanoo Kyllä!
Olen käsittänyt, että EVM:n resurssien lisääminen tehdään aina yksimielisesti. Siis Suomenkin rahat ovat ison yksimielisyyslukon takana. Kukaan ei voi päättää Suomen puolesta, paljonko Suomi käyttää siihen rahaa. EVM:n kuitenkin pitäisi voida käyttää yksimielisesti päätettyjä resursseja määräenemmistöllä, jotta yksikään maa ei voisi jarruttaa tai pitkittää päätöksentekoa. Näin on käytäntö myös Kansainvälisessä valuuttarahastossa IMF:ssa.
Jälleen kerran tulee mieleen edesmenneen Ruotsin legendaarisen valtiovarainministerin Kjell-Olof Feldtin muistelmissaan kertoma viisas havainto. Hän sanoi, että liian usein taloudellisesti välttämättömät päätökset ovat poliittisesti mahdottomia ja sitten kun ne ovat poliittisesti mahdollisia, ne ovat jo talouden kannalta tarpeettomia…
Onkohan tuo Fidel joku gastronomien taruhahmo?
Vaihtelua toki on se, että nyt on keksitty Kuuba albanisoitumisen synonyymiksi. Nähdäkseni eduskunnassa keskusteltiin kuitenkin EU-yhteistyön laajuudesta eikä eristäytymisen eri asteista. Jaakonsaari havainnee vivahde-eron?
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
Arvoisa Liisa Jaakonsaari. Vain selkärangaton pettää ja myy isänmaansa. Selkärankainen etsii Suomen tietä ulos tuosta velkavankeudesta.
Suomen velkavastuut unionissa ovat jo 51,6 mrd euroa (HS 14.12.2011). Valtiovarainministeri Urpelainen perustelee hallituksen toimia vastavuoroisuudella, että muka Suomikin saisi tarvitessaan apua. Kädet on nostettu pystyyn; akanvirta on ohitettu ja Suomi ajopuu!
Nyt pitää uskaltaa irrottautua, kuten 1944 kesällä. Mutta onko rohkeutta?
Miten tällaiset koskessa olevat velkamaat voivat toisiaan ja ketään auttaa. Ne ovat jo itsenäisyytensä menettäneet ja kansojen osana on mieron tie. Te, arvoisa Jaakonsaari, olette ollut Suomea tälle tielle taluttamassa. Tunnetteko vastuunne?
Ilmoita asiaton viesti
Mieleeni tuli, että myös Suomi ajetaan siihen tilaan, että apua tarvitaan ja nämä siihen katastrofiin maamme ajaneet röyhistelee rintojaan, että saatiimpa talous karille, eikä persut mahtaneet mitään?
Eri asia on keltä sitten enää lainaa saadaan ja millä ehdoilla?
Kyllä silloin pitäisi jo häkin ovien heilua! Luokituksemme voi olla BB
Ilmoita asiaton viesti
Olet käsittänyt väärin ja petät itseäsi ja muita. Olet näköjään Kataisen linjoilla kun lukee toiseksi viimeisen kappaleen. Voi mitä sekoilua.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt kerro sitten äkkiä mikä on se oikea käsitys!
Ilmoita asiaton viesti
Sakari on oikeilla jäljillä!
Voi niitä niskalenkkejä, voi niitä palomuureja, voi vaalilupauksia?
On kuin entisajan viihdeohjelma tv:stä on siirtynyt Arkadianmäelle, ohjelman nimi oli ”Valehtelijoiden klubi”, nekin esitti yhtä uskottavasti asioita, hienoissa vaatteissa suut virneessä ja kaikki oli valetta!
No onhan hallituksellamme tulevaisuutta näyttelijöinä, jossa ei tarvitse esittää omia ajatuksiaan vaan fitioita:)
On aivan sama onko näitä edustajiamme eu:n päättäjänä, nämä hyväksyy aivan mitä vaan, esittävät teatteria vaan ensin, vaikka lopputulos on valmis myönnytään mihin vaan!
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä Liisa. Erinomainen kirjoitus. Hyvin tiivistetty.
Ilmoita asiaton viesti
Ei voi kun ihmetellä mistä tämä epäisänmaallisuus kumpuaa. Liittovaltiota pitää saada pystyyn hinnalla millä hyvänsä. Vielä vuosi sitten vedettiin herneitä nenuliin ihan koppakaupalla kun Silloinen pääministeri lipsautti epäisänmaallisuuden suustaan…Kyllä asia on näin että kansanäänestystä järjestämättä meitä ei liittovaltioon liitetä tai ei hyvä heilu.
Ilmoita asiaton viesti
”Kuten Paavo Lipponen on sanonut; ’Vain tarpeeksi rohkea sanoo Kyllä’ ?”
Katainen sanoi; ’Helpoilla ratkaisuilla ei ole nyt käyttöä.’
Tähän voisi lisätä muinaisen savukemainoksen ( huom. savuke): MIEHET JOTKA MENEVÄT, TEKEVÄT JA NÄKEVÄT, VETÄVÄT NE VÄKEVÄT.
Vain rohkeimmat yksilöt enää polttavat.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä Jaakonsaarella on munaa, kun siitä vaan menee samalle valtiomies tasolle Fidelin kanssa.
Ilmoita asiaton viesti
Edustajan kuva kertoo jo paljon, huutoja menneisyyden takaa.
Näiden Euro intoilijoiden mielestä lama on hyvä ottaa vastaan arvioiden mukaan n. 50-80 mrd€ velkaisempana kuin nyt. No sitten saadaan se IMF tänne pidentämään työuria ja potkimaan köyhät kaduille ja ihan varmasti ne eivät puuttu paisuneeseen byrokratiaan.
Ilmoita asiaton viesti
Suomen vastuut ovat jo 52 miljardia euroa .
EU:sta on tullut sekava himmeli, joka sinkoaa rahaa sinne tänne ikkunoista ja ovista
Vaikka noista 52 miljardin vastuista vain osa toetutuu niin se johtaa Suomen hankalana tilanteeseen:Jo muutaman mijardin riskitoteutuma johtaa siihen, että uudessa vakaussopimuksessa sallittu budjettivaje ylittyy ja joudutaan leikkausten /sakkojen tielle
Mitä leikataan Liisa ??
Ja itse asiassa noiden vastuiden kasvttaminne johtaa luottoluokituksen laskuun ja korkojen nousuun ja taas leikataan
Suo siellä, vetelä täällä
Ilmoita asiaton viesti
”Olen käsittänyt” kertoo kaiken.
Ilmoita asiaton viesti
Kaikissa tapauksissa on musta pekka kädessämme.
EU-uskovaiset vievät 76 miljardia – mitään ei tule takaisin.
Soini ei vie mitään – ehkä KOK+SOS liittoutuneiden takia palaa 15-35 miljardia.
Netto 50 miljardia jää Suomeen. Niillä hoidetaan Liisan kuvaama ongelma.
Nyt on niin iso peli kyseessä, että ehdotan vakavasti maanpetoksesta hallitusta pölkylle.
Ilmoita asiaton viesti
Ai niin, mistä säästetään parhaassakin tapauksessa:
1. Liisan ylisuuresta eläkkeestä ja palkasta.
2. Pakkoruotsista ja kaksikielisyydestä.
3. Omistusasuntojen verotuesta.
4. Julkisista palkoista alkaen 4.000 euroa kuussa.
5. Verokeplottelusta.
6. Kehitysavusta.
7. Mamutuesta.
Ne muuten riittävät. Ei hätää.
Ilmoita asiaton viesti
Liisan pölhöpopulismi saavuttaa uusia ennätyksiä:
”Timo Soinin EU:n ulkopuolelle jättäytyvässä Suomessa ja Fidel Gastron Kuubassa olisi varmasti paljon yhteistä: eristyneisyys, ulkomaankaupan tyssääminen ja isänmaallisuuskontrolli. Turistit menevät Kuubaan ihailemaan ikivanhoja amerikanrautoja, ja Suomeen tultaisiin katsomaan kadulla käyskenteleviä poroja.”
Liisa kannattaa:
1. Suomi antaa sitoumuksia 50 miljardilla eurolla.
2. Saksa ja Ranska saavat päättää ilman Suomen veto-oikeutta suomalaisten miljardien käytöstä.
2. Suomalaisten veronmaksajien miljardeilla pelastetaan keskieurooppalaiset pankit.
Ilmoita asiaton viesti
3. Liisa pääsee illalliselle Saksalaisten ja Ranskalaisten pöytään ja ihan oman lautasen.
Ilmoita asiaton viesti
Vain tarpeeksi t y h m ä sanoo Kyllä.
Yksi johtavista – jos ei johtava – eurokriisin analyytikko, Martin Wolf, tänään:
”Viime viikon talousunioni-sopimus on perustuslaillinen paholainen (constitutional monstrosity)”.
Tai kuten, Englannin työväenpuolueen pää-äänenkannattajassa, Guardianissa kirjoittaa tänään johtava britti-vasemmistoajattelija Simon Jenkins:
”Kuinka talousunioni tulee sortumaan, kukaan ei pysty vielä sanomaan, mutta se tulee sortumaan. Tämä on allianssi, joka ei pysty hoitamaan edes Kreikan velkasaneerausta.”
Ja Jaakonsaarta ”siteeraten”: Voiko köyhän asialla enää e n e m p ä ä olla?
Ilmoita asiaton viesti
Kärsin yrittäjänä vuosikaudet tuosta samasta dilemmasta pelastamisen suhteen. Kuvittelin naiivisti, että hoitamalla oma osuuteni yhteiskunnan pyörittämisestä tavalla, johon kykyni parhaiten soveltuvat, kaikki muut hoitavat omat tonttinsa vastaavalla tavalla.
On käynyt täysin päinvastoin. Vuosi vuodelta yhä useampi tyytyy kävelemään yli aidan matalimmasta kohdasta; ei minun tarvitse, koska kukaan muukaan ei sitä tee, tai vetoavat johonkin sääntökirjan pykälään. Räikeämmässä tapauksessa mahdollisimman moni yrittää korjata työni hedelmät näkemättä itse asian eteen mitään vaivaa. Yhteiskunta on ruokkinut tätä kehitystä etulinjassa.
Seuraus on aivan päivänselvänä odottamassa seuraavassa kulmassa; järjestelmä on ajanut itsensä sellaiseen tilaan, että se ei enää ole pelastettavissa. Aivan samoin on vedettävä jossain vaiheessa johtopäätös yrityksen tilasta. Ollaan edetty pisteeseen, missä konkurssista on vähemmän haittaa. Tätä Eurooppa nyt odottaa, joskaan muut talousliberalismin omaksuneet eivät ole sen paremmassa tilanteessa.
Asia oli itselleni aikanaan moraalisesti kova paikka ja olen keskustellut siitä monien tahojen kanssa. Parhaan ohjeen antoi mielestäni kirkonmies: ”Toimisin kuten lentoturvallisuusohjeissa neuvotaan, äiti kiinnittää ensin oman happinaamarinsa ja vasta sitten sylilapselleen. Muita ei voi auttaa, ellei itse ole auttamiskykyinen.”
Suomi on nyt rynnännyt auttajien etulinjaan näkemättä omaa haavoittuvuuttaan lainkaan. Kuinka vastuullista on kiitää pelastamaan uppoavaa Titanicia? Onhan kirkkaasti tiedossa että operaatio joudutaan toteuttamaan hirmumyrskyn vallitessa, eikä pelastusveneitä ole kuin murto-osalle.
Valitettavasti tällä kokemuksella odotan Jaakonsaaren poliittisen sukupolven korjaavan kyvyttömyytensä hedelmät, mikä kulminoituu Suomen taloudelliseen upottamiseen Euroopan mukana.
En suostu olemaan tästä kovin kiitollinen. Jopa aikuisuuden kynnykselle kasvaneet lapseni ihmettelevät oma-aloitteisesti uutisia katsellessaan: ”Kuinka nuo kehtaavat?!”. Sitä minäkään en osaa heille selittää.
On osattava vetää raja siihen, mikä on mahdollista ja mikä mahdotonta. Suomi voi vielä jotenkin pelastaa itsensä. Siinäkin suhteessa olen skeptinen, koska suunnitelma puuttuu. Tie helvettiin on jälleen siloiteltu hyvillä aikomuksilla. Aikomukset koristellaan yhä vastuuttomammilla teoilla. Niin johtajien kuin tavallisen kansan parissa.
Upotkoon ne Titanicin mukana, jotka haluavat sen pelastaa. Jättäkää meidät muut rauhaan. Kiitos.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos, Timo Isosaari, realistisesta arviosta. Tuhoisinta on se, mitä ”kiihko-eurolaiset” ovat tehneet Suomellemme ja etenkin sen yrittäjille. Olin yrittäjänä kokemassa Suomen ajautumista 1990-luvun lamaan ja yrittäjän osaa itse lamassa. Ahkerimmat ja tunnollisimmat ja parhaat työllistäjät pantiin maksamaan lama. Se tehtiin Suomen takia, mutta nyt, kuten sanot, mikään ei riitä, kun ei ole enää kyse suomalaisten velkojen maksusta, vaan koko Euroopan. Yrittämisen motiivi on katkolla. Ei jaksa enää, kun vääryyn kuormassa ei ole perälautaa.
Ilmoita asiaton viesti
Timo,sympatiani ovat täysin puolellasi! Miten ikävää nähtävää. Itselleni kävi näin: vuosien ajan ponnistelin erään työpaikan säilymisen puolesta työtoverini kanssa. Olin niin naivi, että kuvittelin ja ymmärsin, että työn tuloksella olisi ilman muuta jokin – jopa ratkaiseva – vaikutus työpaikan säilymiseen. Miten väärässä olinkaan! Eihän tuloksia edes vilkaistu, kun ratkaisun hetki tuli. Aivan muut, kaukana toisaalla, laaditut planit ja pasmat ratkaisivat. Meille sanottiin: Ei teidän työnne ole enää mahdollista tulevaisuudessa. Siksi se lopetetaan.
Näin, vaikka olen varma, että jossain se työ jatkossakin tehdään, tai ainakin osa siitä: mitä sitten muuta tehtäneenkään, se ei voi olla yhtä tehokasta ja olennaista kuin täällä tekemämme työ: Me nimittäin teimme palvelutyötä näiden ihmisten keskellä, heidän elämänpiirissään. Miten tätä työtä voitaisiin tehdä paremmin ja tehokkaammin jostain kaukaa? Kukaan ei vastaa, eikä tarvitsekaan vastata, minä tiedän vastauksen.
Kaikkein kurjinta on, kun ei voi mitenkään vaikuttaa lopputulokseen, vaikka miten haluaisi, vaikka miten haluaisi olla estämässä asioiden kampeutumista sivuraiteille ja jonnekin rotikkoon. Voimia Sinulle!
Ilmoita asiaton viesti
Palautteet lämmittävät, kiitos niistä!
En ole omasta puolestani juuri huolissani, koska tiedän selviäväni oman osuuteni kunnialla hamaan loppuun saakka.
Kirjoitin tuon, koska olen törmännyt aivan samanlaiseen tilanteeseen toistuvasti asiakkaitteni parissa ja vastaavia tapauksia tulee uutisoinnissa esille rivien välistä päivittäin. Nyt ei puhuta yksittäistapauksista, vaan kyseessä on rajusti kasvava joukko, jonka tulevaa hätää nämä vastuuttomat puusilmät eivät huomaa, vaikka se kepillä silmään työnnettäisiin.
Mediahan keskittyy lööppisäälimään julkisuudenkipeitä reppanoita tai muuten rahastamaan lähimmäisten normaaleja tunnetiloja liioittelemalla.
Valtava illuusio, jota peittelevät niin Iltis, Yle kuin Jaakonsaarikin. Tämä on jo henkisesti rasittavampaa käsitellä kuin Neukkulan uhka kylmän sodan aikana.
Kun nyt saisi näiden ”sembaloiden” viimeiset hullut päivät ohitse, niin pääsisi taas rakentamaan jotakin kestävämpää. Siihen saakka kestämistä kaikille!
Ilmoita asiaton viesti
14.12.2011 12:54 Timo Isosaari, 14.12.2011 14:26 Matti Kyllönen, 14.12.2011 15:18 Veikko Huuska. Yhtä merkittävää asiaa ette nähdäkseni ole tuoneet esille tarkasteluissanne: uhrin syyllistäminen.
Sehän kuuluu asiaan, että dynastia ei ole koskaan väärässä ja jos olisikin, noudatetaan Sääntöä no 1. Joten uhri on aina väärässä ja maksaa.
Sen vuoksi yrittäjä on käytännössä aina väärässä. Ja jos hän yrittää pelastaa työpaikat ja ihmisten tulevaisuuden, häntä pitää rangaista siitä reippaasti.
Kestävän rakentaminen on erittäin ongelmallista, koska dynastia tietää ja osaa kaiken paremmin kuin kukaan muu. Jos taas kävisi niin, ettei se osaa, noudatetaan Sääntöä no 1.
Tähän tulee lisäksi päälle vaikeneminen ja kanonisaatio. Ikävistä asioista vaietaan viimeiseen saakka, ehkä sen ylikin. Ja asiat kanonisoidaan vain pyhitetylle porukalle.
Tämä on äärettömän epäoikeudenmukaista ja turhauttavaa. Rehellisille ihmisille tama on järkytys, josta moni ei toivu.
Sen kertoo myös fakta, että ns. Pankkikriisin seurauksena noin 15 000 ihmistä teki itsemurhan. He eivät enää jaksaneet.
Ilmoita asiaton viesti
Todella hyvä kommentti, Timo!
Ja tätä se on kaikissa asteissa, myös täällä kaikken matalimmalla orrella istuville.
Ja 90-luvulla kun minäkin tappelin yrittäjänä, huomasie ettei yhteiskunta edes tajua tekojansa.
Liisa Jaakonsaari on myös tästä hyvä esimerkki; byro-teknokraatti eli pyrokraatti = ihminen joka kaskeaa kaiken elävän ja miettii sitten; ”Mitäköhän siihen nyt kasvaa?” ja joka suoltaa sontaa ylimmältä orrelta meidän muiden niskaan.
Henry
Ilmoita asiaton viesti
Tarvitaan todella rohkea ihminen sanomaan ”kyllä!” hulluudelle.
Ilmoita asiaton viesti
Suhde Timo Soiniin häkkiolosuhteissa.
On tieteellisesti todistettu hiiri-ja rottakokeilla, että yhteisö, (kuin häkki), kuten eduskunta, samoine naamoineen vuosikausia, tottuu toisiinsa ja pystyy elämään yhdessä, repimättä toisiaan kappaleiksi. Ajattelu sulautuu yhdeksi ja samaksi, mitään kyseenalaistamattomaksi massaksi, se tekee asiat helpoksi, joku kuitenkin aina ottaa ohjat automaattisesti. Muiden ei tarvitse edes ajatella mitään, palkka juoksee ja elintaso nousee, kannattaa peesailla.
(Kansasta tulee ikäänkuin vihollinen, sitä voi huijata puheilla ja teoilla, koska vain yhteisön yhteensulautunut kaksinaamainen-eliitti on tärkeä ja sitä ei saa menettää.)
Kun häkkiin asetetaan uusi yksilö, ( vaikkapa Soini ) kaikki vetäytyvät ’ensin’ nurkkaan, vieras on pelottava, mitä se haluaa, mihin se pyrkii, haluaako se johtajaksi, viekö se naaraat. Syntyy kuppikuntia, kyräilyseuroja, supinaa, tassuntömistystä ja rinnanrummutusta.
Sen jälkeen alkaa hyökkäys, tai toisaalta nuoleskelu uuden tulijan suuntaan, se on nujerrettava, saatava harmittomaksi, hengettömöksi, mitättömäksi, tai alistettava ylistämällä samanmieliseksi. Muuten populisti hajottaa populaation ja sitä ei saa tapahtua, yhteinen juusto ja juhlanpito loppuu.
Muilla työpaikoilla kuin eduskunta, vierasta/uutta, vanhoja menetelmiä kyseenalaistavaa mielipidettä pidetään yleensä tervetulleena piristysruiskeena, ainakin opetusohjelmissa, käytännössä me olemme kuitenkin hiirulaisia ja
toimimme juuri, kuten rottakokeet ovat tieteellisesti todistaneet.
Ilmoita asiaton viesti
Näin juuri on, että jos kriisirahastoja kasvatetaan, se tehdään yksimielisesti tietenkin niiden maiden toimesta, jota ovat vielä luottokelpoisia ja eivät halua jättäytyä ulkopuolelle. Suomella on jättäytymiseen mahdollisuus, mutta sen hinta olisi kova. Viimeisin lama maksoi suomelle 40 miljardia, tuleva ehkä tuplasti enemmän, ja siitä seuraisi miljardi leikkaukset valtion ja kuntien budjetteihin.
Soinin retoriikka on suoraan sieltä, hän on nähtävästi niin yksinkertainen, 1) ettei hän ymmärrä, mitä hänen ehdotuksistaan seuraisi, tai sitten 2) hän yrittää kusettaa tuulipukukansaa. Epäilen jälkimmäistä.
Ilmoita asiaton viesti
Voisitko kertoa miksi Suomen jääminen rahastojen ulkopuolelle aiheuttaisi laman?
Suomen muskeleilla ei pelasteta ketään, se on selvä. On sinänsä aivan sama kriisin kannalta onko Suomen miljardit potissa mukana. Niin isoista rahoista puhutaan. Sillä on käytännössä merkitystä mitä isot maat ja etenkin Saksa tekevät.
Toki poliittisesti asia on hiukan suurempi, jos Suomi ainoana euromaana jäisi ulkopuolelle, mutta markkinoilla sillä ei liene juuri merkitystä.
Ilmoita asiaton viesti
Olen tämän kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Saksalaiset ja
Ranskalaiset tässä kriisissä vastuun kantavat. Suomalaisten mukanaolo on moraalisesti oikein ja ulkopuolelle jääminen olisi moraalisesti väärin, mutta käytännössä se ei vaikuta lopputulokseen, olipa lopputulos sitten huono tai parempi.
Edellisiä paatoksellisia Jaakonsaarta mollaavia puheenvuoroja en ymmärrä.
Jaakonsaari ajaa vastuullista vastuussa mukana olon politiikkaa. Se on johdonmukainen linja joka seuraa sellaisesta ajattelusta että Euroopan kuuluisi toimia yhdessä, puhaltaa yhteen hiileen, soutaa samaan suuntaan. Ei se huono ajatus ole, se on parempi ajatus kuin erillisvaltioiden Eurooppa, jossa maat kisaavat keskenään verisesti, kuten Kreikan kaupunkivaltiot joskus ennen. Sellainen riitaisa kokonaisuus on helppo voittaa ja alistaa suurempien yhtenäisten voimien avulla.
Toinen kanta on sitten tämä irtiotto EU:sta. Näen siinä suuremman riskin. Se on riski jäädä yksin myrskyävälle merelle, joka on karu ja ankara niin yksinäisiä jollia kuin suuria valtamerilaivojakin kohtaan. Suomi on historian aikana joutunut useamman kerran muiden maiden, isojen maiden pelinappulaksi, suurvaltapolittisen kaupankäynnin, yhdeksi pelimerkiksi. Se on pienen valtion osa kansainvälisen politiikan myrskyävällä merellä. Näin voi käydä jatkossakin.
Tämä suurempi peli on sellaista josta me tavalliset aikalaiset emme oikeasti tiedetä, luemme vain menneistä pelitapahtumista historiankirjoista ja spekuloimme erilaisilla mahdollisuuksilla. Sellaisilla kokeneilla pelimiehillä, joilla on pelisilmää ja kokemusta ja mahdollisuus joskus kurkistaa vallan sisäpiireihin, kuten Jaakonsaarella kieltämättä on, näistä isommista kuvioista, riskeistä ja vaaroista, on ehkä selkeämpi kuva.
Talous on vain taloutta, se on niitä asioita jotka selviävät aikanaan. Jotkut voittavat, toiset häviävät. Eurooppalaiset ovat eläneet yli varojensa ja elävät yhä, se tilanne korjaantuu aikanaan. Tavalla tai toisella yli varojen eläminen loppuu ja laskun maksavat veronmaksajat, eläkeläiset, sairaat, köyhät, rikkaat. Jotkut menettävät pääomia ja omaisuutta, jotkut ehkä haalivat sitä lisää. Näin on tapahtunut aikaisemmissakin kriiseissä ja näin tulee taas tapahtumaan. Jotenkin asiat selvitetään ja tilit tasataan, rahaa painamalla tai Euron romahduksen tai hajoamisen kautta, tai sitten ehkä hallitusti euromaiden kansalaisten palkkoja alentamalla.
Taloutta enemmän meidän tulee olla huolissamme isommista asioista. Miten niitä uhkia torjutaan? Niitä torjutaan joko varustautumalla hampaisiin asti, valitsemalla asuinpaikaksi helposti puolustettavissa oleva paikka ja diplomatialla, kuten Sveitsi, tai sitten muulla tavalla, esimerkiksi liittoutumalla niiden kanssa joiden kanssa haluaa olla liitossa ja kunnioittamalla tehtyjä sopimuksia niin pitkään kun on pakko. Vasta viimeisessä hädässä, pakon edessä, kannattaa liittosopimus ehkä rikkoa, kuten teki Suomi viime sodassa.
Ilmoita asiaton viesti
”Se on johdonmukainen linja joka seuraa sellaisesta ajattelusta että Euroopan kuuluisi toimia yhdessä, puhaltaa yhteen hiileen, soutaa samaan suuntaan. Ei se huono ajatus ole, se on parempi ajatus kuin erillisvaltioiden Eurooppa, jossa maat kisaavat keskenään verisesti, kuten Kreikan kaupunkivaltiot joskus ennen. Sellainen riitaisa kokonaisuus on helppo voittaa ja alistaa suurempien yhtenäisten voimien avulla. ”
Kun ajatuksella miettii tätä kirjoittamaasi, niin herää kysmys miksi tässä ongelmassa ollaan ylipäätään. Mainitsemasi vastuuntunto häviä samassa sekunnissa kun asia rupeaa koskettamaan sen sanojaa henkilökohtaisesti. EU:ssa on varmasti sopimuksia aivan riittämiin, mutta se mitä siellä ei ole onj juuri tätä kirjoittamaasi moraalia ja yhteisvastuullisuutta. Kysymys: Vaikka Suomi on pieni maa ja tältä osin monen mielestä merkityksetön, niin mitä vaihinkoa siitä meille oikeasti seuraa, jos me osaltamme vaan pidämme kiinni niistä samoista oikeuksista kun nämä muutkin valtiot vai onko joukossa mukana valtioita, jotka eivät pidä huolta omistaan ?
Ilmoita asiaton viesti
”Suomi on pieni maa ja tältä osin monen mielestä merkityksetön, niin mitä vaihinkoa siitä meille oikeasti seuraa, jos me osaltamme vaan pidämme kiinni niistä samoista oikeuksista kun nämä muutkin valtiot vai onko joukossa mukana valtioita, jotka eivät pidä huolta omistaan ?”
Suomi on pienenä maana jokatapauksessa isojen maiden armoilla, isojen maiden joka huolehtivat omistaan. Toinen vaihtoehto on että isoissa maissa on vallassa joku despootti, joka kenties huolehtii kansastaan, mutta myös omista itresseistään tai vain omista intresseistään.
Suuret valtiot eivät pidä mitään sopimuksiaan ellei se ole heille itselleen edullista pitää sopimusta. Pienille valtioille on vaarallisempaa olla liittoutumatta ja vaarallisempaa olla pitämättää sopimuksiaan kuin isommille valtioille. Tässä on se ”viidakko” jossa pienten valtioiden on toimittava.
”Viidakossa” toimivat viidakon lait ja pienen valtion selviäminen riippuu diplomatiasta, erilaisista liitoista ja sopimuksista. Itsenäisyydestä ei voida puhua, se on kansalaisten turhaa, väärää, harhaista, tyhjäpäistä unelmointia ja puheet itsenäisyydestä ovat idealismia tai kansankiihotusta ja politikoille se on populistinen tikas vallan huipulle kiipeämiseen.
.
Ilmoita asiaton viesti
”Suuret valtiot eivät pidä mitään sopimuksiaan ellei se ole heille itselleen edullista pitää sopimusta. Pienille valtioille on vaarallisempaa olla liittoutumatta ja vaarallisempaa olla pitämättää sopimuksiaan.”
Tähän ”alamaisuuteen” historiamme on meitä kasvattunut.
Ilmoita asiaton viesti
Historiaa ei kannata jättää huomiotta,
se on meidän ainut luotettava oppikirjamme nykyisyydestä ja tulevaisuudesta.
Se joka kuvittelee että nyt elämme eri ajassa ja meidän aikamme on erilainen kuin kaikki muut ajat elää idealistisessa harhassa ja kuvitelmissa.
Ilmoita asiaton viesti
Arvo Kuusela maalaa juuri tämän aikansa eläneen poliittisen sukupolven perusteesit, jotka pitäisi kiireesti saattaa historian hämärään. Tällainen politiikka toimii vain nousukausina, mutta taantuman hetkellä siitä on seurauksena täysin tarpeeton inhimillinen kärsimys.
Ilmeisesti Kuusela on tästä tietoinen, koska tarjoaa varaumaksi hampaisiin saakka aseistautumista. Pitäisikö minun hankkia rynnäkkökivääri ja jalkaväkimiinoja armeijan kuulemma epäkurantista varastosta pitääkseni roistot, kutaleet ja kerjäläiset loitolla omaisuudestani/yhteisestä kansallisesta omaisuudesta (jota kiihtyvässä tahdissa myydään kansainvälisille sijoittajille)?
Euroopan (tai oikeammin jo globaalit) ongelmat johtuvat yksinomaan rahamarkkinoiden vapauttamisesta, missä erityisesti länsimaissa tärkeimmäksi elinkeinoksi on muodostunut RAHAN (ei leivän, jota työstä tarjotaan minimaalisesti) ansainta toisten tekemästä työstä, oli se sitten täällä tai muualla. Koska eurooppalainen työ on muita kalliimpaa, luonnollisesti muualla.
Ainoa tapa saattaa nämä täydellisen eriarvoiset maailmat samalle tasolle on laskea elintasomme keskimäärin kiinalaiselle tasolle. Kun maapallon resurssit eivät nimittäin riitä nostamaan muiden elintasoa länsimaiselle tasolle.
Minusta tämä Kuuselan markkinoima ajatus koko maapallon upottamisesta köyhät edellä on todella vastenmielinen. (Samaa tarkoittaa Jaakonsaaren ihannoima EU-politiikka)
On aivan selvää, että pieni maa ei pysty elää missään eristyksissä ja aallokossa operoidaan lähes aina ja ikuisesti. Hirmumyrskyyn vain idiootti lähtee minkäänlaisella kalustolla. Tässä tapauksessa millään kalustolla ei voi taistella egoboostattua taloushurrikaania vastaan. Ainoa tie olisi näin holtittoman talousjärjestelmän uudelleen rakentaminen. Nyt se perustuu silkkaan ahneuteen, mikä on suurimmalle osalle ihmisistä täysin kontrolloimaton vietti. Pahin euro-politiikan virheajatus on, että sitä voitaisiin kontrolloida finanssipolitiikan keinoin hajanaisella talousaluella. Tämä johtaa lopulliseen epäonnistumiseen ja totaaliseen lamaan.
Materialismi on tehnyt harvan onnelliseksi, usein vain vainoharhaisuus ja turhautuminen lisääntyy. Meidän on luotava järjestelmä, missä tasainen matkanteko on vähintään yhtä tärkeä kuin päämäärä. Rauhanomaisen rinnakkaiselon edellytys on että kaikki voivat kykyjensä mukaan osallistua sen matkan tekoon, keinotekoisen talousilluusion sitä häiritsemättä. Sellaisellakin raiteella oltiin jossain vaiheessa, mutta siitä on harhauduttu yhä kauemmas. Kyvyttömyys nähdä tätä ilmiselvää tarvetta leimaa poliittista eliittiämme, tai sitten he ovat kyvyttömiä toimimaan.
Ilmoita asiaton viesti
Liisa, eikös asian voi yksinkertaistaa yhteen kysymykseen:
Onko Suomen helpompi selvitä ilman 50 mrd. euron lisärasitetta, vaikka EU-maat katsoisivatkin karsain silmin Suomea vai kannattaako maksaa 50 mrd. euroa lisärasitetta siitä, että on kiltti mallioppilas?
Ilmoita asiaton viesti
Vastuut ovat jo pyöreät 80 miljardia, jos otetaan lukuun mukaan myös Suomen Pankin ostamat paperit. Muutama vuosi sitten muistaakseni keskusteltiin siitä, saako Suomen Pankkiin kertyneitä varoja käyttää suomalaisten hyväksi. Nyt on sitten ne puskurit pistetty eurooppalaisten pankkien ja rikkaiden tukemiseen. Ja lisää pitäisi vielä antaa.
Joskus pää tulee vetävän käteen, sanoi vanhakansa.
Ilmoita asiaton viesti
Kaija Irmeli, eikä me varmastikaan olla enää kovin kaukana siitä, kun pää tulee vetävän käteen. Vielä on pieni heräämisen ja toimimisen mahdollisuus. Se joka päivä heikkenee.
Ilmoita asiaton viesti
”Viimeisin lama maksoi suomelle 40 miljardia, tuleva ehkä tuplasti enemmän, ja siitä seuraisi miljardi leikkaukset.”
Tässä kohtaa täytyy niiden jotka kannattavat nykyistä hallitusta huomioida, että jos nyt sanotaan ei niin tämä 40 miljardia on se pahin skenario, mutta jos taas vastataan kyllä, niin sen 40 miljardin lisäksi tulee nämä vastuut n. 50 miljardia.
Pelkästään ymmärtämällä Ojalan laskuopin plus laskua, niin 40 miljardia on selkeästi vähemmän kuin 90 miljardia vai mitä laskuoppia te kannattajat olette opetelleet ? (siilinjärven kouluja ei huomioida)
Ilmoita asiaton viesti
Jaakonsaaren kirjoitus on osuva ja ansiokas, samaa ei voi sanoa tänne kirjoitetuista kommenteista.
Ilmoita asiaton viesti
Harmi vaan ettei Liisa ottanut esiin eilen tv-uutissa esintyneen Soinin,nyt Terhon eu:n ryhmätoverin puheenvuoroa, jossa hän otti voimakkaasti kantaa Britannian saamia eu-maksu alennusten puolesta ja pelkäsi niiden pienentämistä tai kokonaan poistamista.Soini on suu vääränä kotisuomessa valittanut tästä, hänen mielestään suuresta väärydestä,taisi Soini olla pukki kaalimaan vartijana eu:ssa.
Ilmoita asiaton viesti
Vellu Heinon ei kannattaisi kommentoida täällä lainkaan jos taloustieteellinen tietämys on noin heiveröistä.
Ilmoita asiaton viesti
Timo Soini on Liisa Jaakonsaaren salarakas.
Ilmoita asiaton viesti
Liisa Jaakonsaari on ilmeisesti koko ilmoisen ikänsä elänyt veronmaksajien rahoilla ja nyt hän haluaa tietysti turvata eliitin saatavat jatkossakin.
Ilmoita asiaton viesti
Liisa Jaakonsaari jäi jo viime keväänä kiinni Euroopan Unionin rahojen kierrättämisestä kotimaisiin vaalitarkoituksiin eduskuntavaalien yhteydessä vastoin Euroopan Unionin sääntöjä.
Kävin viime viikolla demarien Vanhalla Ylioppilastalolla järjestämässä ”seminaarissa”. Jaakonsaari taaskin vaikutti tilaisuuden yhdeltä primus-motorilta. Esitteiden nurkassa luki jotain ’SDP/Sosialistit Euroopassa’ tai sinne päin. Ilmeisesti viitaten siihen, että rahoitus oli taas tullut Euroopan Unionilta.
En tiedä, oliko tällä kertaa ”lain kirjain” otettu siinä määrin huomioon, ettei lakia rikottu.
Joka tapauksessa tilaisuus oli käytännössä Paavo Lipposen vaalitilaisuus. Lipponen puhui taustallaan koko seinän täyttävä vaalimainos-taustamateriaali.
Huvittavinta oli kun Jaakonsaaren paikalle tilaama eurooppalainen -portugalilainen?- ”asiantuntija” ei päässytkään paikalle. Jaakonsaari sanoi syyksi sen, ettei tämä ollut mahtunut lentokoneeseen. Aikaansaadun skype-linkin välityksellä ko. asiantuntija kertoi meille kuitenkin syyksi sen, ettei hän ehtinyt paikalle, kun eurokriisi painaa päälle.
Asiantuntija piti meille esityksen jostain. Päällimmäiseksi siitä jäi mieleen Paavo Lipponen. Aluksi hän kertoi tavanneensa Lipposen ensi kerran 10 vuotta sitten ja lyhyen esitelmän aikana muistikin mainita Lipposen ainakin viisi kertaa. Päätti esitelmänsä vielä toteamalla, että Lipposesta varmasti tulisi hyvä presidentti.
Kyllä – mieleen tuli Kuuba ja Fidel Castro.
Ilmoita asiaton viesti
heh, Suvituuli, tää oli hyvä paljastus sossujen leväperäisestä EU-varojen käytöstä ja miten SDP:n euromepit osaa vielä käyttää EU-varoja kansallisesti oman pressaehdokkaansa vaalitoimintaan.
Jaakonsaarenkin naivin EU-myönteisen blogin ymmärtää kun tajuaa, että kukas sitä nyt omaa työpaikkaansa haluaa alta pois.
Ilmoita asiaton viesti
Tuosta tuli heti mieleen Talouselämän juttu joskus 10 (?) vuotta sitten. Otsikkona oli Kaj-Erik Relander – Suomen rohkein mies.
Paljon siitä rohkeudesta oli iloa Suomelle ja Soneralle.
Ilmoita asiaton viesti
”Timo Soinin EU:n ulkopuolelle jättäytyvässä Suomessa ja Fidel Castron Kuubassa olisi varmasti paljon yhteistä:”
Mielenkiintoista, miten eri ihmiset kuulevat asiat eri tavalla. Minä ymmärsin Soinin haikailevan samaan asemaan kuin Ruotsi. Kyllähän Fidelillä oli ihailijoita Ruotsissa varsinkin demarien valtakaudella, mutta silti en vertaisi Ruotsia Kuubaan.
”Cameron asettui koko konservatiivisella voimallaan Lontoon finanssikapitalismin tueksi”
Asettuiko Katainen koko konservatiivisella voimallaan Frankfurtin ja Pariisin finanssikapitalismin tueksi?
”Suomen eduskunnan perustuslakivaliokunnan kanta on kiistatta jumalansanaa: perustuslakia on noudetettava kaikissa käänteissä, mutta yhtä tärkeää Suomen vaikutusvallalle on, että Suomi on mukana nyt pelastamssa euroa ja Eurooppaa”
Siis ytimissä olo on yhtä tärkeää kuin perustuslaki. Mihin kohtaan perustuslakia tämä on kirjoitettu?
”liian usein taloudellisesti välttämättömät päätökset ovat poliittisesti mahdottomia ja sitten kun ne ovat poliittisesti mahdollisia, ne ovat jo talouden kannalta tarpeettomia…”
Niin taloudellisesti välttämätön päätös jäädä pois EMU:sta oli poliittisesti mahdoton. Kohta se ero varmaan alkaisi olla poliittisesti mahdollista, mutta se on jo talouden kannalta tarpeetonta.
Kyllä ruotsalaiset osaavat joskus olla viisaita. Valitettavasti ovat niin itsekkäitä, etteivät kerro viisauttaan suomalaisille puoluetovereilleen. Tai ehkä kertovat, mutta nämä eivät viitsi kuunella?
Ilmoita asiaton viesti
Kerro nyt ihmeessä tavalliselle rahvaalle kun kerran olet lipposen kanssa siellä EU:n ytimissä.
Missä vaiheessa kreikka pääsee ns. omilleen eli ei velkaannu enempää.
Olen ollut itse töissä pankissa ja nimenomaan riskienhallintaosastolla.
Muutetaan summat yksityishenkilölle sopiviksi (tai pienyrittäjän ymmärrettäväksi).
Velkaa on 400 000 tuhatta euroa. Bruttotulot eli verokertymä on 40 tuhatta ja kotitalouden kulut 60 000. Yksikään pankinjohtaja tai luottokomitea ei myöntäisi euroakaan lisälainaa.
Sen sijaan me tiedetään, että Kreikka voisi tehostamalla verojen keräämistä kerätä vuosittain 6-8 miljardia euroa lisää veroja.
Lipponen viistasteli, että kreikassa on tehty ”toimenpiteitä”. Yksikään ulkomainen talouslehti EI tue tätä valhetta. Lipponen puhuu täyttä sontaa. Kaikki viisaat ihmiset tietävät, että lipposen ystävä ja puoletoveri kreikassa sotki maan asiat ja yritti ostaa markkinoilta loputtomasti aikaa. Tällä demarilla ei ollut aikomustakaan maksaa velkoja takaisin.
http://www.nytimes.com/2011/11/18/business/global/…
Ulkomainen lähde sen vuoksi, että en usko erkkolaiseen demareita nuolevaan tiedonvälitykseen.
http://www.talouselama.fi/uutiset/kreikan+budjetis…
Tuolta löytyvät tarkemmat luvut, joissa alijäämä demarityyliin ilmoitetaan häveliäästi prosentteina BKT:sta. Sehän täyttä bluffia koko alijäämäprosentti.
Kun lyödään faktat pöytään niin voidaan todeta, että menot ovat 67 miljardia ja tulot 44 miljardia.
Missä vaiheessa Kreikka on siinä tilassa, että he oikeasti lyhentävät velkojaan.
Miten isoksi ”vakuusrahastot” kasvatetaan??
Miksi Suomen pitää kantaa vastuuta toisten budjettialijäämistä?
Pankissa tämmöisellä yhtälöllä yritys tai yksityishenkilö olisi laitettu välittömästi saneeraukseen, jotta saadaan velkaantuminen loppumaan.
Velkojat pääsivät pääsääntöisesti sopuun tästä.
Nyt ongelmana on se, että suurten maiden suuret pankit vastustavat velkasaneerausta ja haluavat varjella saataviaan loppuun asti (eivät myönnä, että ahneella on p…nen loppu).
Soini on täysin oikeassa ja lipposhenkiset demarit niin väärässä kuin olla voi. Soini on huomattavasti demareita vastuullisemapana henkilönä nähnyt jo aikaa sitten, että saneeraus on ainoa keino pysäyttää velkaantuminen ja alati toisten maiden kasvavat takausvastuut.
Demarit, kokoomus ja rkp ajavat suomen sellaiseen velkaloukkuun, että vielä lapsenlasten lapset maksavat tätä velkaa.
PS. Olihan se lipposen demariystävä mukana kreikan hallituksessa, joka valheellisesti ujutti kreikan eurosysteemiin mukaan. Kertoo eurooppalaisista demareista ja eu-uskovaisista kaiken oleellisen.
Mihin muuten se suomelle luvattu elintarvikevirasto perustettiin?
Ilmoita asiaton viesti
Suomeen voi jo nykyiseltään tulla katsomaan Eurooppalaisittain ikivanhoja autoa.
Ilmoita asiaton viesti
Minusta on huvittavaa ja järkyttävää samalla kertaa, kun media ei huomaa mitä linjaa Soini talous- ja sosiaalipoliittisesti edustaa. Blogisti näyttää sen kuitenkin huomanneen, toivottavasti muutkin. Olisi jo aika lopettaa höpinät SMP:n perinnöstä.
Ilmoita asiaton viesti
Minusta on pelottavaa,kauhistuttavaa ja järkyttävää samalla kertaa,kun media ei huomaa mitä linjaa hallitus talous- ja sosiaalipoliittisesti ajaa tällä hetkellä.
Moni täällä on onneksi jo huomannut sen ja toivottavasti muutkin.
Olisi aika lopettaa löpinät tosiaan SMP:stä..se on olutta ja mennytta.
Ilmoita asiaton viesti
Jaakonsaaren tekstiä lukiessa tuli minulle täysin epätodellinen olo! Voiko armon vuonna 2011 joku noinkin paljon kouluttautunut ja työelämää nähnyt poliitikko ja ihminen kirjoittaa jotain näin typerää??? Voivatko poliitikot aliarvioida kansalaisten älykkyyttä noin räikeästi?
Häpeäisit, Liisa Jaakonsaari!
Mutta kyllä Suomen kansa vielä herää. Silmät on jo avautumassa. Ja sinä hetkenä kun kansa tosissaan havahtuu tähän suurkusetukseen, tulee hommasta olemaan leikki kaukana.
Ilmoita asiaton viesti
”Mutta kyllä Suomen kansa vielä herää. Silmät on jo avautumassa. Ja sinä hetkenä kun kansa tosissaan havahtuu tähän suurkusetukseen, tulee hommasta olemaan leikki kaukana”.
Politiikot ja niitä myötäilevä media valehtelee ja yrittää muokata mielipidepeltoa huijareille mellastaa. Mutta tämä internetti tulee aloittamaan muutoksen. Niikuin arabikeväässä tai itänaapurissa.
Ilmoita asiaton viesti
Periaatteessa Pave, Lissu, Jykä, Jutta -konsortio on oikeassa;
maassa maan tavalla tai pois. Herätykellosta vaan on ollut patteri
lopussa. Räksytyskään ei herättänyt edes räksyttäjää itseään.
Kyllä Suomella olisi ollut yli 10 vuotta aikaa laittaa valtio, pankit,
firmat ja ykstyiset rehelliseen avustuskuntoon ottamalla lainaa joka
taholta niin maan perusteellisesti. EUssa EUn tavalla.
Kyllä sille rahalle käyttöä löytyy – miinojen korvaaminen, metrojunayhteys
Naantali – Lappeenranta, IT-ohjukset, varuskunnat, muutama sukellusvene,
ilmapuolustukseen vaihdettava ruotsalainen kalusto, samoin panssarit,
lisää moottoriteitä, rahtilentokenttä, itärajan puolustuslinja, puoluetuki,
uusi lisärakennus eduskunnalle . . . ”pientä” korvausta vastaan olen valmis
yhteistyöhön Pikkupaavon kanssa keksaisemaan noin 1000 rahareikää lisää.
Ja kaikilla olis’ niin mjuukavaaaa.
Katainen hakemaan käteistä Jouluksi – joka mummolle pari ylimääräistä
vaipanvaihtoa – ei se ole hölmö joka pyytää, vaan . . .
Ilmoita asiaton viesti
En mie ihan tähän ajatukseen yhdy. Mainitsemasi konsortio ei ole yhtä kuin totuus ja yhtä kuin Suomi. Heillä on valta, mutta se ei tarkoita oikeassa olemista tai oikeutta sortaa toisia. Joten maassa saa vapaasti olla eri mieltä tai maan ulkopuolella olla eri mieltä.
Venäjälläkin on ollut Putin-konsortio, joka on monin verroin voimakkaammin ilmoittanut linjansa. Tosin se linja on täydellisen väärä ja johtaa tuhoon, mikä nyt vähitellen alkaa näkyä muillekin. Ei ole Venäjänkään konsortio ikuinen, ei myöskään Suomen.
Ilmoita asiaton viesti
No juuri uutisissa -YLE- keroottin että Pikkupaavo on innokas velanottaja.
Jos velanotto johtaa Kreikan, Italian, Ranskan kaltaiseen ”tuhoon” niin
miten Suomi olisi pahemmin ”tuhoutumassa” ?
Ei koske köyhää – ei ole mistä pudota. Lainarahan hinta on noussut jo.
Ilmoita asiaton viesti
Soinin presidentinvaalikampanjalle möhömahan eilinen puhe tuskin teki sitä taikka tätä. Eikä se myöskään muuta miksikään sitä tosiasiaa, että Suomi on mukana euroalueen kriisinhoidossa. Eikä puhe muuttanut myöskään sitä, että Euroopan talouskasvu pysyy vaimeana seuraavat 1-4 vuotta. Eikä sitä, että euro pysyy pysytyssä vielä pitkälle kun möhömahan hautakumpu kasvaa jo horsmaa. Eikä sitä, että tästäkin kriisistä noustaan ilman persujen apua.
Ensi keväänä talouden ja poolitiikan puheenaiheet ovat jo aivan muuta kun juuri nyt, mutta möhömaha laskelmoi, että vielä kannattaa louskuttaa leukoja tästä hekumallisesta aiheesta, kun hallitsemattoman maahanmuuton rintamalla on ollut vähän hiljaisempi jakso.
Ilmoita asiaton viesti
Kamelinperse Könsikäs- TROLLI taas vauhdissa… Hanki elämä.
Ilmoita asiaton viesti
Pelottaako Rikua islamistien hallitsematon maahanmuutto kenties?
Ilmoita asiaton viesti
Joko sää konttasit ulos sieltä kamelin ahterista, nimetön ja kuvaton Könsikäs- TROLLI???
Ilmoita asiaton viesti
Eikö olisi parasta jättää Kansikkaan trollaukset huomiotta? Trollihan elää huomiosta – positiivisesta ja negatiivisesta yhtä hyvin. Huomion puutteessa trolli kuihtuu ja kuolee pois hiljaa ja ketään enempää häiritsemättä.
Ilmoita asiaton viesti
Olen ollut siinä käsityksessä, että olet pätevä ja asiapainotteinen poliitikko, vaikkakin olen useassa asiassa eri mieltä kanssasi.
Eikö löydy mitään asiaperustetta Soinin kantaa vastaan kun pitää alkaa heittelemään tunnepohjaisia perusteluita ”rohkeudesta” puolustaessasi EU-linjaasi?
Eikö asia sitä paitsi ole juuri päin vastoin? Paljon helpompaahan on vain peesailla Saksaa ja muuta EU:n ”ydintä” ja toivoa saavansa armopaloja kuin irrottautua omille poluilleen.
Voisitko perustella miksi on taloudellisesti välttämätöntä Suomen olla mukana kaikissa rahastoissa yms.? Kun itsekin puhut jutussasi että tärkeää on Suomen vaikutusvalta EU:ssa. Eli eikö kyseessä ole ensisijaisesti poliittiset syyt?
Ilmoita asiaton viesti
Täällä joku kaappidemari puhuu ”möhömahoista” . Olisihan se ihan kiva että
Lissullakin olisi mahaa senverran ettei taivu nuolemaan jokaista EUpeppua.
Ylikiltti nuoleminen herättää lähinnä hymyilyä ja halveksuntaa.:
http://yle.fi/uutiset/ohjelmat/aamu-tv/2011/12/yle…
Ilmoita asiaton viesti
Liian useaan kertaan on tullut nähtyä, että mihin puoluekuri voi ulottaa haitallisuudellaan. Minä en ole vielä nähnyt tähän asti kertaakaan jonkin hallituspuolueen vastustavan ajatuksia. Eikö kansanedustajille pitäisi antaa mahdollisuus olla eri mieltä ilman sitä pelkoa, että tulisi erotetuksi kuten kaksi ex-vasemmistoliittolaista sen osoittavat?
Samuli Pahalahden kirjoitus: http://pahis.puheenvuoro.uusisuomi.fi/91127-mita-m… oli hyvin tehty ja lisäksi pitäisi ottaa myös mallia siitä, mitä Brasiliassa on tehty: http://www.taloussanomat.fi/rahoitus/2010/04/11/ta…
Tiistain eduskunnan keskustelut oli jälleen kerran teatteria ja keskitytty opposition mollaamiseen, eikä osattu suhtautua vakavasti huippukokouksessa esiin tulleita asioita. Minä en jaksa enää tuota teatteria katsella vaan haluan kaikkien edustajien paneutuvan oikeasti kriisin ratkaisemiseen! Menneet on menneitä ja virheistä pitää oppia, jotta voisi tehdä asiat paremmin jatkossa.
Kansa on tässä eri lehdistöjen kyselyssä ollut enemmänkin EU-rahoitusta vastaan.
Kannatan näiden kahden vuoden teatteriesitysten jälkeen sitä, että ministerit kantavat vastuunsa omista mokistaan tuntuvasti, silloin puoluekurilla ei ole mitään merkitystä. Muilta tuntuu unohtuneen se olennainen asia, kuka antoi vallan eduskunnalle?
Jaakonsaari ei muistaakseni ole vastannut omiin blogeihinsa vai muistanko väärin?
Ilmoita asiaton viesti
”Suomessa käydään turhan kiivasta keskustelua osallistumisesta EUn pysyvään kriisirahastoon” kun on kysymys vain veronmaksajien miljardeista. Itse asiassa keskustelua käydään täysin turhaan, asia kun ei kummoinenkaan.
Pääasia on että Jaakonsaaren johtama NATOseura saa veronmaksajien rahaa 130 tonnia vuodessa.
Ja toinen pääasia on että NATOlle maksetaan vaikkapa miljardi verorahoistamme, olihan tänäänkin otsikoissa että NATOjäsenyys toisi Suomeen investointeja. Joku tyhmempi voisi vielä sijoittaa sen miljardin verorahojamme SUORAAN Suomessa investointeihin sen sijaan että antaa sen ensin NATOlle ja NATO sijoittaa Suomeen pinen pienen osan, jos sitä huvittaa ja saa tuotot.
Ja sanomattakin selvää on että Euroopan auttaminen on tärkeämpää kuin Suomen perustuslaki. Miksi meillä edes on perustuslaki? Tosin siihen voi sovittaa mitä vain.
Alkaa pelottaa…
Ilmoita asiaton viesti
Odotan jo mielenkiinnolla milloin tämä federalisti ja nato – hörhö kirjoittaa blogin, jossa perustelee Natoon liittymistä seuraavalla:
http://www.taloussanomat.fi/kotimaa/2011/12/14/nat…
Ilmoita asiaton viesti
Sanaton! Miten alas politikko voi vajota?
Ilmoita asiaton viesti
Kun sinulta on kysytty missä muussa maassa kuin Suomessa haluaisit asua, olet aina sanonut, että Norjassa. Norja on ihannemaasi juuri vahvan kansanliike perinteen ja ihmisten luontosuhteen takia sekä juuri edustamasi Sosiaalidemokratian vuoksi.
Norja ei pelasta EU:ta eikä Euroa, joten suosittelen teille muuttoa Ihannemaahasi. Me muut voimme sitten täällä Suomessa pelastaa Unionin ja Euron tai tehdä kuten Norjalaiset
”Maailmanhistorian kaksi suurinta keksintöä ovat hakaneula ja EU – Liisa Jaakonsaari”
Ilmoita asiaton viesti
Vain tarpeeksi hullunrohkea sanoo Kyllä EVM:lle!
Onneksi seuraava presidentti on Paavo Väyrynen. En ole kertaakaan
erehtynyt oikeasta voittajasta kun on ollut suora kansanvaali -94
vuodesta lähtien. Kannattakaa jo heti 1. kierroksella parasta eli
Väyrystä.
Ilmoita asiaton viesti
Vilho, myö ollaan ensimmäisestä kohdasta periaatteessa aika lailla samaa mieltä. Käytän vain toisia sanoja. Ei kyse ole hullunrohkeasta, vaan harvinaisen tyhmästä tai tyhmänrohkeasta. Mutta mikäs siinä on veronmaksajien housuilla mennä tuleenkaan.
Paavo Väyrysen osalta en ole samaa mieltä. Hän on mainiosti petrannut asemaansa ja osoittanut aivan uusia kykyjä. Mutta en näe hänellä olevan mitään mahdollisuuksia. Lisäksi pitää katsoa vähän kauemmas, sinne neuvostoaikaan.
Ilmoita asiaton viesti
Ymmärtäisin talkoisiin osallistumisen mikäli
a) EU osoittaisi jotain vastuunkantoa sen suhteen miten nykykriisi aiheutettiin ja
b) he kertoisivat selkeästi mihin toimiin ryhdytään jotta vastaavaa ei enää tapahdu ainakaan ihan äkkiä samoista syistä.
Rankaiseminen ei ole tarkoitus, vaan vastuunkanto tehdyistä päätöksistä ja niistä oppiminen. Kun miettii minkälaisista summista puhutaan, on yleisen oikeustajun vastaista antaa syyllisten karata kuin koira veräjästä ja pumpata veronmaksajien rahoja tarkemmin määrittelemättömään tarkoitukseen. Syyllisillä tarkoitan lähinnä rakenteita jotka mahdollistivat tapahtuneen.
Pankkien ja rahoitusalan roolia myös ihmettelen näin maallikon vinkkelistä; miten on mahdollista että voitot kotiutetaan ja tappiot sosialisoidaan? Mahtaa joku nauraa partaansa kulisseissa…
Mitä Liisa Jaakonsaareen tulee, suorasanaisia ja muita kumartelemattomia edustajia tarvitaan nyt ja aina.
Ilmoita asiaton viesti
Minua kanssa häiritsevät nuo luvut. Miljardeja heitellään kuin pikkuleipiä. Yksi miljardi tuntuu, ettei se enää ole rahaakaan. Ja sata miljoonaa on joku marginaalijuttu.
Samanaikaisesti poliisi sanoo välttämättä tarvitsevansa 21 MILJOONAA lisää rahaa. Ei sellaista löydy mistään. Sen sijaan valmius hallitsemattomaan 50 – 10 MILJARDIN riskinottoon sen sijaan on hyvä.
Ilmoita asiaton viesti
Totta kai he puolustavat lokoisia olojaan. Suomessahan heille enää olisi töitä. Pitkityttämällä kriisejä he uskovat takaavansa työpaikkansa. Peruspoliitikko ei halua ongelmia poistaa vaan ratkoa niitä vähitellen – ensi vaalikaudella…
Jos toinen puolue esittää ratkaisua, toinen estää sen toteutumisen. Sotaveteraaniemme kohtalo on tästä surullisin esimerkki. Kun veteraaneja oli paljon, porukka pirstottiin ja pantiin kilpailemaan keskenään. Nyt kun ääniä ei enää tule, heidät on lopullisesti unohdettu ja järjestöjen johtajat ovat hyvillä eläkkeillä.
Meille eläkeläisille on käynyt samoin. Onko joku kuullut vaalien jälkeen poliitikkohen puhuvan taitetusta indeksistä. Ei, nyt toimitaan sen puolesta, että mahdollisimman monta saataisiin pois päiviltä.
Ilmoita asiaton viesti
Siehän haastat melkein Stalinin tekoja! Stalinin ja Neuvostoliiton syvä tavoite oli rauha, syvä rauha. Ja sen he saivat aikaiseksi murhauttamalla kymmeniä miljoonia omia kansalaisiaan suuruudenhullun hallusinaation perusteella.
Eläkeläiset vielä voivat äänestää, joten kyllä vaalien alla heidät taas muistetaan. Tosin näyttää siltä, ettei mistään tavallisten ihmisten ryhmästä pidetä huolta. Ei nuorista, ei vanhuksista, ei veteraaneista, ei eläkeläisistä, ei työntekijöistä, ei yrittäjistä …
Nyt on menty johonkin sellaiseen vaiheeseen, joka ei johda hyvään ja yksimieliseen tulokseen. Tämä johtaa hajaannukseen ja keskinäiseen kyräilyyn.
Hallituksella ja eduskunnalla on avaimet, mutta ne käyttävät avaimia täydellisen väärin omia kansalaisiaan ja heidän oikeuksiaan ja etujaan vastaan.
Ilmoita asiaton viesti
Jaakonsaari tekee samoin, kuin Paavo Lipponenkin, eli kumartaa syvää suurelle rahalle ja pelkää uutta Venäjää mielettömästi.
Kumpikin toimii, kuin hovilakeija isäntänsä edessä, selkä taipuu syvään ja samalla on hyvä katsoa alas putosiko muruja kumartajallekin.
Meillä kotona papukaija puhuu ja pudottelee muruja lattialle. Koira keräilee niitä kielellään lipoen ja syö vaikka ei ole nälkä.
Tämä on hyväksi mielletyn nuoleskelua.
Ilmoita asiaton viesti
Tulee mieleen vanha sanonta tästä Liisan ”vain tarpeeksi rohkea…”
Sanonta kuului näin:
”Rohkea rokan syö ja uhkarohkea Lissun baarissa!”
Henry
Ilmoita asiaton viesti
Hyvin tiivistetty, kiitos näkemyksellisestä tekstistä.
Ilmoita asiaton viesti
Helppo on puhua vastuunkannosta, kun oikeasti ei ole minkäänlaista pelkoa, että joutuisi oikeasti vastuuseen teoistaan.
Ilmoita asiaton viesti
Hullunrohkea sanoo KYLLÄ, tai ehkä kokeilee miltä polttoitsemurha tuntuu…
Ilmoita asiaton viesti
Niin Liisa
Monenlako eurolla Kreikka tänään, tai eilen, on ostanut Suomesta suomalaisia tuotteita? Näin niinkuin, paljonko heille pitäisi antaa lisää rahaa jotta vieläkin enemmän meiltä ostaisivat??
Ilmoita asiaton viesti
Olen yhä vakuuttuneempi siitä että euronkriisin seuraus ei suinkaan ole EU:n hajoaminen vaan päinvastoin – integraation tiivistyminen. EU:sta tulee liittovaltio. Tämä voi monesta tuntua paradoxilta mutta tarkasti ajatellen, se on looginen seuraus kriisistä. EU on aina edennyt eteenpäin vain kriisien kautta.
Ilmoita asiaton viesti
Noin se juuri menee.
Ilmoita asiaton viesti
Liisa Jaakonsaari kirjoitti: ”Vain tarpeeksi rohkea sanoo Kyllä!”
Tuo on täyttä bullshittia. Vain todella rohkea ja isänmaallinen sanoo
ei maksuille, joilla maksetaan Saksan, Ranskan ja Iso-Britannian pankkien vastuita.
Timo Soinin puhe oli yksi tärkeimmistä, mitä tämän eduskunnan aikana on pidetty. Kyse on hyvin vakavasta asiasta: toista Suomen ryöstöä Suomi ei enää kestä (edellinen oli 1990-luvun pankkikriisi, jossa vaihtoi kymmenet miljardit eurot omistajaa, yksityisiltä pankeille, osa asiakirjoista on salattu presidentin mandaatilla). Syy, miksi Timo Soini käyttää puheessaan värikkäitä ilmaisuja (mutta vain paikoitellen), johtuu siitä, että sillä tavalla oleelliset asiat jäävät mieleen. On kansalaisten halveksintaa olla ottamatta vakavasti huomioon se, että eduskuntavaalien suurin voittaja, Perussuomalaiset, tekivät tuon hyvin tärkeän välikysymyksen, ja vaativat hallitukselta esityksiä, mitä tehdään, jos euro hajoaa (muun muassa).
Me suomalaiset EMME HALUA enää olla nettomaksajina Euroopan Unionille. Eikö tämä jo mene jakeluun?
Rahoitusmekanismeista on järjestettävä kansanäänestys, aivan samalla tavalla, kuin Kokoomuksen ajamasta NATOon liittymisestä. Tärkeissä asioissa on kuultava kansaa, mitättömissä, yhdentekevissä asioissa poliitikkomme saavat ihan vapaasti käyttää omaa harkintavaltaa.
Ilmoita asiaton viesti
Norjakin taitaa olla Fidel-maa ? Ja Ruotsilla menee huonosti Euron ulkopuolella ? EU:n ulkopuolella ei Suomi ennen ollut tekemisissä ulkovaltojen kanssa ja saanut yrityksiä/investointeja maahan ?
Ei Suomi ole ollut kommunistivaltio, diktatuuri eikä minkään muunlainen uskontojohteinen valtio, että muilla mailla olisi syytä asettaa pakotteita. Korjaa, jos olen väärässä. Meillä on ollut bilateraali-kauppaa ilman EU:ta ja osittain EU:ssakin meitä on syytetty kahdenkeskisen kaupan erinomaisesta taitamisesta. Kun on erinomaista myytävää, sitä ostetaan. Tulli, passi ja viisumi eivät myöskään eristä meitä mitenkään.. Jos se vähän hidastaa, niin ei se estä. Ihmiset tulevat, ihmiset menevät myös esimerkiksi Venäjälle ihan sujuvasti, vaikka se ei kuulu EU:hun. Mutta jos haluaa oikein verrata jotain nykyajan instituutiota diktatuurin suojelijaan, niin sehän on yllättäen Kokoomus. Kokoomuksen mukaan kolme huonosti taloutta hoitanutta maata saa moralisoida hyvin asioitansa hoitaneita maita, päättää missä suhteessa kukin maista tukia makselee ja kuka maksaa sanktiot. Ei ole kai vaikeasti pääteltävissä, ketkä pääsevät diilistä helpoimmalla. Ne, joilla on enemmistöpäätäntävalta ja veto-oikeus. Irlanti, Itävalta ja Hollanti ovat nyt heräämässä koko EU-paketin hölmöyteen. Irlannissa saatetaan jopa järjestää kansanäänestys, ei vain EU-paketista, vaan myös koko Eurosta irtautumisesta. Mutta meidän täytyy tuntea aina huonoa omatuntoa, kun emme juutalaisten tavoin astu junaan, joka kulkee kohti leiriä, johon kaikki valuutta keskitetään. Eikö Liisa sinulle riitä, että maksamme 200 miljoonaa euroa vuodessa Britannian EU-jäsenmaksuja, omat jäsenmaksut, valtiovelkaamme 80-100 miljardia euroa (1990-luvulla ennen EU:ta vain 8 miljardia euroa huom !), kuntien velat, kotitalouksien velat (300000 per talous) ja yritysten/yhdistysten velat päälle. Siihen pitää vielä ottaa lisäksi 51 miljardia euroa jäsenmaksuvelkaa. Missä vaiheessa 1000 miljoonaa euroa eli 6000 miljoonaa markkaa kärsi sellaisen inflaation, että niitä jaellan avokätisesti moninkerroin.. Muistuttaisin, että on rohkeampaa vastustaa holtitonta rahankäyttöä ja se tarkoittaa sitä, että ymmärtää omat vastuut ja maksukyvyn. Valtiomme budjetti on sen verran, kuin tuo EU-kriisipaketti Suomelle maksaisi. Mistäköhän Liisa ne rahat siihen keksii ? Kuka maksaa, sinäkö ? Sinunko puolue ? Ei – Sinä jätät ”vastuullisena” ne jälkipolville sotkuiksi. Jäämällä ulos tuosta paketista meillä on 51 miljardia euroa vähemmän velkaa. Jos joku maa menee konkurssiin, on aivan sama, paljon velkaa on ja miten siitä päästään eroon. Markkinat eivät hurraa EU-pelastuspaketille, se ei tuo mitään uutta. Se ei järjestä kestävyysvajetta. Vastuuta on nimenomaan olla kuluttamatta rahaa. Eikö sinulle ole sanottu sananlaskua, Velka on veli otettaessa, veljenpoika maksettaessa. Jos meidän vastuita voidaan lisätä meiltä kysymättä, niin tehdään niin kauan oman kansallisen budjettimme kustannuksella, että maassamme ei ole koulutusta, terveydenhoitoa eikä infrastruktuuriakaan. Sitten olemme vain veloissa, luottoluokitus laskee, korot nousevat ja emme pääse sovittuihin raameihin taloudenpidossa. Emme voineet itse mitään, se tehtiin meidän puolesta. Demokratiaapa joo. Ja kas.. sanktiot tulivat automaattisesti.
Keitä kiitämme. Onko tosiaan niin, että veroja nostetaan, kunnes selkäranka katkeaa kuten Kreikassa ja maat menevät myyntiin. Kyseessä on laillinen laiton omaisuuden uusjako köyhiltä rikkaille. Oletko sinä Liisa Jaakonsaari rikas osakkeiden omistaja ? Pystyisitkö elämään 600 eurolla kuukaudessa ? Oletko nähnyt nälkää kuluvan vuoden aikana ? Joudutko päättämään, ostatko itsellesi vaatteita, ruokaa, lääkkeitä vai viinaa (jotta voisi unohtaa kurjuutensa) ? Vai eleletkö siellä EUtopiassa ? Meillä ei ole täällä Ferrareita, ruoka on kallista, eläminen on kallista, autoilu on kallista (joo, ei ole metroa täällä Keski-Suomessa, ei bussia eikä junia) ja sähkö on kallista. Jokaisesta mahdollisesta palvelusta maksamme jotain, ei edes pankkimaksuhelpotuksia. Hiki tulee, kun yrittää juosta kaikkien tarjousten perässä. Mutta tuleepa hyvä kunto edes, jos ei masennu sänkynsä pohjalle kuten moni tekee. Suomi on huonovointiyhteiskunta nyt, ei tulevaisuudessa. Iäkkäät ihmiset on jätetty yksin, lääkäreitä jos saa kuukauden sisällä, ovat valelääkäreitä tai sellaisia jotka eivät ymmärrä suomenkieltä ja kirjoittavat mitä tahansa reseptejä. Verotoimistot ja monet muut virastot ovat nyt 100 kilometrin päässä ja sehän helpottaakin köyhää ihmistä. Ei. Älkää vain tulko rohkeasti sieltä pilvilinnoista katselemaan suomalaista arkea. Tuomitkaa vain ihmisten hädässä tekemät tragediat tutustumatta olosuhteisiin. Ja muistakaa olla ylpeä Pisa-tuloksista. Terveisiä muuten Paavo Lipposelle. Pitääkö hän Freudenthal-mitaliaan usein kaulassa ? Ovatko suomalaiset mielestäsi ruotsalaisia alempi rotu ?
Ilmoita asiaton viesti
Arvoisa Liisa Jaakonsaari,
Euroopassa ei selvästi kärsitä voipulasta. Ihmettelen myös syvästi, miten nopeasti Suomalainen todellisuus ja sosiaali-demokraattiset/liberaalit periaatteet voivat karista EU-pöydän ääressä. Maassamme on tapahtumassa / on tapahtunut massiivinen varallisuuden siirto tavallisilta veronmaksajilta yksityiselle sektorille ja mielestäsi meidän pitäisi sitoutua siihen yhä tiiviimmin, menemällä väkisin mukaan työntämään nykyisten epäkohtien poistamiseen tarvittavat varat, niiden aiheuttamien tahojen hallitsemaan mustaan aukkoon. Nykyinen yksityistämisen politiikka ei liene tavallisten veronmaksajien edun mukaista vai mitä mieltä itse olet ?
Pienenä esimerkkinä mm. terveydenhuolto, joka on annettu yksityisille toimijoille. Homma on toteutettu varsin nerokkaasti eläkevakuutusyhtiöiden kautta mm. Mehiläisen toimintaa rahoittamalla ( sijoituksin ) ja mahdollistamalla näin ollen niiden toiminnan laajeneminen ja ylläpito veronmaksajien rahoilla. Palvelut maksaa myös veronmaksaja, ainoastaan voitot ”kotiutetaan” ja verot minimoidaan. Ohessa linkki varsin hyvään Timo Harakan kolumniin ( löytyy myös YLE areenalta ).
http://timoharakka.blogspot.com/2011/11/verovaroil…
Et sattune ko. yritysten osakkeita omistamaan ? Ok, asiaton heitto, mutta mietityttää kumminkin.
Samaa ollaan tekemässä puolustusvoimien suhteen ( ruokahuollon ulkoistus ) ja seuraavaksi vuorossa lienee koulutus, joten odottelen jo koulutus-vouchereitten jakoa omille lapsilleni, sekä valmistaudun puutteellisen peruskoulutuksen täydentämiseen, jotteivat he lopullisesti päädy B-luokan kansalaisiksi.
Arvoisa, Timo L
’Perustelu on hyvin yksinkertainen ja sen tietää jokainen keynesinsä lukenut ekonomisti. Maailmantalous tarvitsee lisää likviditeettiä kriisistä ja lamasta selvitääkseen. Juuri siksi tarvitaan EKP:tä ja IMF:ää talkoisiin, kriisin ratkaisun avaimet ovat näillä kahdella organisaatiolla. Suomen on oltava mukana näissä talkoissa kuten kaikkien muidenkin maiden. Jos kaikki tuijottavat typerästi Soinin tapaan vain omaa napaansa, maailma ajautuu 1930-luvun kaltaiseen lamaan, ehkä tämä on Soinin tarkoituskin.’
Ettei olisi Keynesin ja Friedmanin oppikirjat menneet teillä koulussa sekaisin ?
IMF:n ja sitäkautta EKP:n tuki on se viimeinen työkalu, jolla uusliberalismi pusketaan kriisin jälkeen sisään. Kriisin aiheuttaminen ja tarpeen vaatiessa sen syventäminen on se ensimmäinen …
Ilmoita asiaton viesti
Olihan hieno vertaus Liisa Jaakonsaarelta. Siis Kuuba. Onko vaikkapa Norja ja Sveitsi sama kuin Kuuba? Erikoinen on Liisan logiikka ja kirjoitus viimeisen päälle emämunaus kokeneelta politikolta. Toisaalta hyvä, että kirjoitit Liisa tämän jutun. Siitä voisi antaa vähän pisteitä. Tässä tiivistyy maata johtavien politikkojen viisaus ja tyhmyys yhtäaikaa.
Ilmoita asiaton viesti