*

Liisan lista

Maailmaa ei voi ymmärtää ilman historiaa

On ollut outoa lukea Suomen uusista opetussuunnitelmista, jonka mukaan lukion voi käydä lukematta historiaa lainkaan. Eräs lukion rehtori perusteli hanketta kertomalla, että oppilaat kyllä tietävät, mitä kannattaa opiskella ja mitä ei. Onkohan niin?

Samainen rehtori kuitenkin täsmensi, että lahjakkaimmat oppilaat ottavat myös historian kurssisuunnitelmiinsa. Jotta ymmärtäisimme elämää, niin mielestäni kaikkien koulunsa päättäneiden pitäisi tietää historiasta edes jotain yksinkertaisesti ymmärtääkseen nykyajan ilmiöitä.

Minulle on käynyt päinvastoin: mitä enemmän haluan ymmärtää tämän päivän maailmaa, sen enemmän minun pitää tuntea historiaa. Puunilaissotien vuosiluvut ja divisioonat voi unohtaa, mutta monet historian ja erityisesti Euroopan ongelmat ja valtavirrat on helppo tunnistaa, jos tuntee Euroopan historiaa.

Brexitin taustalla oli häivähdys paluuta aikaan, jolloin Britannia hallitsi melkein koko maailmaa. Unkarin äärioikeiston ajatuksissa pilkahtaa usein entinen suuri Itävalta-Unkari. Itävallan äärioikeisto puolestaan haluaisi sisarensa ja veljensä takaisin Pohjois-Italiasta jne.

Olen myös usein ihmetellyt talousvaikeuksissa rypevien Portugalin ja Espanjan meppien itsetuntoa. No, sieltä siirtomaaherruuden ajoiltahan se omanarvontunto on peräisin.

Euroopan unionin perustajaisät ja äidit halusivat estää uuden nationalismin nousun. Nyt kun kun tämä tappaja-ideologia nostaa uudelleen päätään, on vaarallista unohtaa nationalismin vaarat. Nationalismi on aina merkinnyt sotaa, varoitti aikoinaan Ranskan presidentti Mitterrand. Niin se on nytkin.

Nationalismi merkitsee muureja ja aitoja, vihaa ja katkeruutta jo nyt. Ei ole liioiteltu puhua vaaran vuosista. Se on eri asia kuin isänmaanrakkaus, patriotism.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän timoalivehmas kuva
Timo Ali-Vehmas

Niinhän se on. Ilman historiansa ymmärtämistä ei ole toivoa tulevaisuudesta ... taisi sanoa eräs aikaisempi kolleegasi.

Nyt kun kaikkea koulutusta ja muutakin uudistetaan ja muutetaan asiakaskeskeiseksi, pitäisi ehkä myös historian osalta miettiä miten se pitäisi tehdä. Pitäisikö historia jättää oppiaineena hieman myöhemmäksi, jotta ihmisten kyky jäsentää oppimaansa paranisi ? Voisiko jokainen vapaammin edes valita ajankohdan milloin historiansa opiskelee ? Voisiko historiaa opettaa vielä enemmän ilmiöpohjaisesti, niin että seurattaisiin vaikka vain Euroopan historiaa mutta syvällisemmin... ja joku toinen voisi ehkä paneutua Kiinan historiaan.... ja kuka mitenkin...

Joka tapauksessa meillä on koulussa ja yhteiskunnassa laajemminkin ongelma, että tieto lisääntyy eksponentiaalisesti eikä ole mahdollista oppia kaikesta yhä enemmän, yksilön tasolla. Joukon tai tiimin osalta se ehkä olisi mahdollista, mutta tällaisia malleja ei yhtään mietitä koulussa. Niitä on kuitenkin pakko ollut miettiä työelämässä jo pidempään, kun yhden ihmisen kyky tehdä ihmeitä yksinään jäi viime vuosituhannelle.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Suomessa opetetaan vain ruotsalaisten kirjoittamaa historiaamme.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Ei pidä paikkaansa. Suomen historian opetuksessa kouluissa on itse asiassa pääpaino autonomian ajan ja sen jälkeisen Suomen historialla.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #3

Tosin jätetään kertomatta, että suomalaiset kantoivat raskaan veron Ruotsin suurvaltapolitiikasta ja metsäsuomalaisten raakasta rasismista.
Ehkä tuosta rasismista olikin seurauksena, että Amerikan Yhdysvallat tuli perustettua Jussi Marttisen äänen ratkaistessa.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #5

En tiedä niistä veroista, verojahan kaikki valtiossa hallinnolle maksavat ja Österland oli yksi lääni muiden joukossa.

Sen sijaan olemme saaneet Ruotsilta länsimaisiin oikeusperiaatteisiin nojautuvan lainsäädännön perinnöksi. Se on edelleenkin pohjana likipitäen kaikelle uudellekin rikosoikeudelle. Taitaa vielä olla voimassa sellaisiakin lakeja, joissa sanktioksi mainitaan "vetäköön sakkoa 200 riikintaaleria".

Lisäksi olemme saaneet länsimaisen eurooppalaisen kulttuurin, jossa on vain häivähdys itäisyyttä maantieteellisestä asemastamme johtuen. Suomi olisi tyystin toisenlainen maa ilman vuosisatojen yhteiseloa Ruotsin kanssa. Siksi en vierastakaan ruotsin kielen säilyttämistä virallisena hallintokielenä suomen ohella. Meillä voi olla edessä suuria haasteita "länsieurooppalaisuutemme" ylläpitämisessä tulevien vuosikymmenten aikana.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #6

Tarkoitin kyllä veriveroa Ruotsin suurvaltasodissa,

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Olen samaa mieltä blogistin kanssa. Itse asiassa mielestäni historian opetusta pitäisi oleellisesti tehostaa kouluissa.

Tuntuu hämmentävältä, että aikuiset akateemiset ihmiset eivät osaa vastata alkeellisimpiinkaan historiaa koskeviin kysymyksiin "Haluatko Miljonääriksi" -ohjelmassa, mutta sen sijaan he luettelevat lonkalta digitaalipelien hahmojen housun värejä.

Toimituksen poiminnat